Раскаленную медную сердцевину выкладывают посреди монетной формы и оставшуюся площадь заливают аурихалком. Как только чуть схватилось - вынимают - и под штемпеля.
А если наоборот (что встречается чаще)-аурихалк внутри, а кольцо медное-снаружи?
Античная история и нумизматика. |
Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.
Вы здесь » Античная история и нумизматика. » Монетная система Рима-от медного асса до солида. » Римские биметаллические медальоны.
Раскаленную медную сердцевину выкладывают посреди монетной формы и оставшуюся площадь заливают аурихалком. Как только чуть схватилось - вынимают - и под штемпеля.
А если наоборот (что встречается чаще)-аурихалк внутри, а кольцо медное-снаружи?
А если наоборот (что встречается чаще)-аурихалк внутри, а кольцо медное-снаружи?
еще проще
Давайте посмотрим на свежий проход биметаллического медальона. Хоть в описании и сказано, что медальон-бронзовый. Посмотрите, насколько узкое внешнее кольцо:
Ponterio & Associates
Auction January 2013 N.Y.I.N.C. (08.01.2013)
Lot 6158 ( « | » )
Estimate 6000 USD
Price 10000 USD
ANTONINUS PIUS, A.D. 138-161. Bronze Medallion (43.39 gms).
cf.Gnecchi-pl. 52, 1 (obverse portrait); Banti-554; cf.Metcalf ANS-5. As adopted successor to Hadrian, Antoninus Pius (A.D. 138-161) followed his predecessor’s policies of ruling the Empire. Antoninus is credited with the "height of the Pax Romana" and also with celebrating the nine hundredth anniversary of the founding of Rome. These notable achievements underscore the tranquil times during his rule, as no major wars were fought, and the Roman Empire prospered.
The obverse of this medallion shows a laureate bust of Antoninus facing right, with the inscription reading "ANTONINVS. AVG. PIVS. PP. TRP. COS. IIII." In order it reads Antoninus Augustus Pius, Pater Patriae, Tribunician Power, and Consul for the fourth time. The numbering of four is interesting as it shows IIII instead of the standard IV for the number four. The numbering of his offices allows us to attribute approximate dates for this medallion, putting it after A.D. 145.
The reverse is a very interesting icon of Diana, the Roman deity of the hunt, moon, birthing, and women, depicted on a flying griffin. This fascinating image of Diana the goddess of women coupled with the possible dating could pinpoint the reasons behind the creation of this medallion. Antoninus Pius’ daughter Faustina II married Antoninus’ adoptive son and heir Marcus Aurelius in A.D. 145. It is entirely possible that Antoninus commissioned this to celebrate his daughter’s important marriage to the future emperor. Overall the design for this medallion is simple and yet striking. The Emperor’s portrait is skillfully rendered, his expression while not overtly joyful seems pleased and content while the reverse’s lack of legend conveys the sense of the griffin and Diana soaring through the clear night sky.
"ANTONINVS AVG. PI - VS P. P. TR. P. [C]OS. IIII." Laureate head of Antoninus Pius right; Reverse: No legend, Diana Lucifera, holding torch in raised right hand, riding gryphon springing right. Attractive deep chocolate brown patina with lighter shades on the high points, bold portrait of good artistic style and clear legend. Quite nice and VERY RARE. Obverse BOLD VERY FINE; ReverseCHOICE FINE
А ещё одна причина чеканки медальонов-открытие храма в каком-нибудь городе. Сейчас на СНГ продался обычный, не биметаллический медальон Каракаллы с 2 храмами на реверсе, посвящёнными Каракалле и Гете. Мне кажется, что биметаллики могли тоже в подобных случаях чеканиться.
интересный биметаллик - внешнее кольцо то ли расплющено, толи еще не обработано Диаметр - 85 мм
Наверное "при рождении" выглядел как этот:
... но невзгоды его доканали.
----------------------------------
Судя по всему наружные кольца все-же отливали.
По крайней мере такие объемные и массивные, как
на фото.
Аннотация к монете Пия:
Antoninus Pius (AD 138-161). AE framed medallion (67mm, 100.42 gm, 12h). Rome, AD 140-144. ANTONINVS AVG PIVS P P TR P COS III, laureate head of Antoninus left / Prometheus seated right on cuirass, fashioning image of man out of clay; Minerva stands before him to left, reaching out with right hand to bestow life and intellect into the figure. Unpublished with bust left in frame, but cf. Gnecchi, pl. 54, 8 for reverse die; cf. Toynbee pl. XXIV, 1 (framed, same obverse die) and 4 (unframed, same obverse die, same reverse composition but different die). A magnificent medallion, at 67mm and over 100 grams perhaps the largest framed piece ever offered. With a lovely dark green patina. Choice Very Fine. 'Framed medallions' such as this remarkable piece were produced by the mint of Rome toward the close of each year and presented to foreign dignitaries, military officers and distinguished citizens, likely by the emperor himself at a special ceremony. Close examination of this and similar medallions confirms that the the broad, grooved rim around the perimeter is not a separate piece, but that the central medallion and rim are struck from a single set of dies on a planchet composed of concentric rings of reddish bronze and yellow brass, or orichalcum as the Romans would have called it. Similar medallions were produced with some regularity in later reigns, particularly those of Marcus Aurelius, Commodus and the Severans. The attractive reverse theme, depicting the creation myth of Prometheus bringing the human race into existence, assisted by Pallas Minerva, was widely celebrated during the reign of Antoninus, particularly during the runup to the festivities celebrating Rome's 900th anniversary (AD 147-148). Although this medallion must be dated before AD 145 (when Antoninus entered his fourth Consulship; the obverse legend is here dated COS III), coins and medallions with mythological scenes clearly prefiguring the 900th anniversary were widely struck from AD 140 to 144.
toward the close of each year and presented to foreign dignitaries
В конце года раздача подарков, в том числе-и для иностранцев?
А чего бы и нет, не бусы же им презентовать, как папуасам.
А так - блестящая вроде безделушка, но при этом продукт
высокотехнологичный в изготовлении. И похвастали, и мощь
свою показали в области металлообработки.
А чего бы и нет, не бусы же им презентовать, как папуасам.
Ну да, это как Стив Джобс айфон четвёртый Медведеву подарил.
А вот взглянуть бы на медальоны Каракаллы, стоимостью целую тучу ауреусов! Ну так, не осталось вроде ни одного.
Фаустина Младшая
весьма! реверс по мастерству резчика напоминает 1 век, сапога сотоварищи
Фаустина Младшая
Особенно реверс понравился, как композиция, так и исполнение!
реверс по мастерству резчика напоминает 1 век, сапога сотоварищи
Особенно реверс понравился, как композиция, так и исполнение!
Да, превосходная работа, все персонажи на реверсе
стоят похоже с разным разворотом, смотрится
весьма объемно...
Бляха-большая, есть где резчику свой талант продемонстрировать.
превосходная работа, все персонажи на реверсестоят похоже с разным разворотом, смотритсявесьма объемно...
вот собсна я и вспомнил композицию пьетас с реверса сапога - композиционно очень близко
а архитектурный тип - практически большой рынок с дупондия Нерона -
практически большой рынок с дупондия Нерона -
У Фау, вроде, храм Весты, да и тот, весьма схематично.
Commodus, 177-192, Medaillon 187-188 Rome
Medaillon 187-188, Rome, bimetallic. 53,78 g. Laureate, draped and cuirassed bust
left M COMMODVS ANTONINVS PIVS FELIX AVG BRIT / PM TR P XIII IMP VIII COS
V P P MON AVG The three Monetae standing next to each other, figure in mid position
standing on pedestal, holding scales and cornucopiae. Gnecchi II, 52 vgl., nearly very fine
extremely rare bimetal-variety
Der innere Ring dieses außergewöhnlich seltenen Medaillons besteht aus Kupfer,
der äußere aus Messing.
Commodus, 177-192, Medaillon
Цена, конечно, пугающая. ИМХО.
The three Monetae
А одной Монеты Коммоду не хватило?
В мае на Номосе ушёл за 85,000 CHF (approx. 88,782 USD as of the auction date) вот такой красавец:
Severus Alexander. AD 222-235. Medallion (Bimetallic, copper and orichalcum, 37mm, 40 g 12), Rome, 224. IMP CAES M AVREL SEV ALEXANDER AVG Laureate and draped bust of Severus Alexander to right. Rev. PONTIF MAX TR P III COS P P The Amphitheatrum Flavianum ("The Colosseum").
Не знаю-биметаллический этот медальон Адриана с нового Тритона или нет, но по-видимому собран из 2 частей:
Wonderful Lifelike Hadrian Medallion
Triton XVII, Lot: 688. Estimate $20000.
Hadrian. AD 117-138. Æ Framed Medallion (47mm, 78.3 g, 12h). Rome mint. Struck AD 123/4-128. HADRIANVS AVGVSTVS, bare head right / COS III in exergue, Cybele seated right in cart drawn by four lions to right. Gnecchi II, pp. 3-4, 5, pl. 38, 4 = Mittag, Römische, Hadr 39.2 (V39/R35); Banti 164 (same dies, but narrower frame); Cohen 284. VF, rough green patina, light cleaning marks. Magnificent high relief portrait. Extremely rare – only three cited in Mittag’s die study and only one other known to the author of this diameter and heavy weight (in the Bibliothèque Nationale, Paris).
This piece is a testament to the employment of the finest engravers for the production of Roman medallion dies. The likeness of Hadrian, carefully modeled in high relief, posseses a level of plasticity rarely found on numismatic portraits.
А вот у этого медальона Коммода прекрасно видна линия запрессовки внешнего кольца и внутреннего кружка:
Extremely Rare TR P XVIII Issue
Triton XVII, Lot: 740. Estimate $25000.
Commodus. AD 177-192. Æ Medallion (42mm, 95.47 g, 12h). Rome mint. Struck late AD 192. L AELIVS AVRELIVS COMMODVS AVG PIVS FELIX, head right, wearing lion’s skin headdress that is tied around neck / HERC ROM CONDITORI P M TR P XVIII, COS VII P P in exergue, emperor, as Hercules, advancing left, holding club and lion’s skin in left hand, guiding with his right hand a yoke of oxen. Gnecchi II, p. 54, 2, pl. 79, 7; Banti 90; Cohen 184. Good VF, green-brown patina, light smoothing. A rare and impressive piece of great historical interest.
Вы здесь » Античная история и нумизматика. » Монетная система Рима-от медного асса до солида. » Римские биметаллические медальоны.